MTB i Harzen, 2010

Cykelbassernes Harzen-tur 2010 foregik fra torsdag d. 20. Maj - mandag d. 24. Maj.

Torsdag d. 20-5-2010

De 2 første biler kørte fra Ejby ca. kl. 8.00 og en halv time senere var Brian afhentet i Middelfart. Den lille kortege med Odense bilen og Ejby bilen bevægede sig i sikker og hurtig fart mod grænsen og ned over Hamborg, hvor det første egentlige pit-stop blev foretaget.
Kenny havde medbragt en enorm madpakke bestående af sandwiches til 9 sultne munde. Efter at have skyllet madpakken ned med drikkevarer af forskellig karakter, begav vi os ud på det sidste stykke mod vores kommende base i Hahnenklee.

Nøglerne til vores 3 reserverede lejligheder kunne afhentes fra kl. 14.00, så vores ankomst kl. 14.01 var med noget nær militær præcision, i øvrigt et kendetegn for hele turen, hmmm´...
Harzen-vejret viste sig fra sin mindre charmerende side, idet at regnen silede stille og roligt ned, mens vi begav os ud mod lejlighederne. Vel ankommet til lejlighederne fik vi pakket taskerne ud og iført os vores cykeltøj, klar til at erobre Hahnenklee og senere Goslar. Såsnart vi alle var på cyklerne gik der total øko-ko i den, folk skød den af i et forholdsvis højt tempo uden egentlig at vide hvor vi skulle henad.
Det lykkedes dog Jan Dyrvig, som normalt ikke er stolt af nedkørsler, at få os gelejdet ned af en af slagsen, hvor underlaget bestod af spejlglatte skærver og granit.
Efter ca. 5 km´s kørsel røg slangen i mit forhjul, (det viste sig faktisk at det var turens 2. punktering idet at turens drikkevare-indkøbschefer, Claes og Kim, var punkteret på motorvejen med bilen inden de nåede frem til Hahnenklee).

Efter slangeskiftet fortsatte vi mod Goslar og op mod bjerget Schalke i 762 mtr.s højde. Opkørslen var lang, åndedrættet tungt og udsigten fantastisk så folk blev stille og roligt klar over hvad der var i vente de resterende dage.
Herefter ned af Schalke, det gik stærkt, og så atter op mod Bocksberg i 723 mtr.s højde som vi lige skulle passere for at komme hjem. På toppen af Bocksberg er der op til flere spor ned, bl.a. en del downhill-spor, da ingen af os havde medbragt downhill-cyklerne (og kun derfor!!!) valgte vi at tage en mere moderat Freeride rute ned, se det var fedt...

Da vi var tilbage ved basen kunne vi konstatere at cyklerne ikke så så gejlede ud som da vi ankom. Efter en hurtig rådslagning på P-pladsen blev vi enige om at udlejeren var helt på det rene med at vi brugte hans saunarum med tilhørende varmtvandsbruser som vaskeplads. Det var vist noget med at det var nemmere at få tilgivelse end tilladelse....
Til at held var Claes og Kim nu ankommet og det betød også at vi kunne skylle turen ned med en sodavand, øl eller rødvin.
Rødvinen var ret populær, men det var intet imod kokkens (læs; Henriks) popularitet, da han diskede op med hans hjemmelavede kylling i karry. Der blev gået til vaflerne og bunden af gryden var at se da sidste mand lagde bestikket.

Herefter blev der fortalt lidt løgnehistorier, ligesom at skurvognssnakken bølgede frem og tilbage. Folk gik pænt til ro, da vi skulle køre vores egen udgave af Brocken Attack næste dag

Mediedarlingen, Jan Dyrvig giver interview på opstigningen mod Bocksberg.

Fredag d. 21-5-2010

Efter standard morgenkompletten som hver morgen var; havregryn med kaffefløde, rosiner og sukker (OK det VAR ikke kaffefløde, men fedtprocenten var altså voldsomme 3,5%) fik vi pakket bilerne med cykler og kørte mod Torfhaus i høj solskin. Herfra cyklede vi ud omkring Eckerstausee og mod Scharfenstein for at samles inden opkørslen mod Brocken. Folk var spændte for opstigningen, ja Brian var ligefrem bange, da vi havde fyret godt op under HVOR hårdt det er at køre op ad den knold.
Vi begav os afsted og ret hurtigt var Michael og Anders i "udbrud". Jeg lå ca. 50 mtr. efter dem og tænkte at; det der holder man ikke til i 1/2 time. Jeg fik delvis ret. Anders mistede lidt af tråddet da vi nærmede os toppen, mens Michael bare kørte hurtigere og hurtigere.
Vores 11 mand store felt ankom, stegte, - men stolte, og for lige at demonstrere overskud, kørte 3/4 dele af Odense Banden ned for at hente Team Bamsefar aka´ Klaus, hele vejen op til toppen.
Vi fik en Lokal-Heino til at tage det obligatoriske fællesbillede, og nu gik det ned mod byen Schierke som skulle traktere os med frokost.
Vejret var godt og vi fandt os et bord på en restaurant hvor vi sad lige i solen og nød udsigten.

Efter frokost fortsatte vi tilbage mod Torfhaus for at tanke drikkeflasker op. Martin var uheldig at ødelægge sin pedal, så den blev der arbejdet med på P-pladsen. Det lykkedes ikke at reparere den, så Martin smed cyklen på bilen og tog hjemad mod Hahnenklee, ligesom Klaus der var kureret og mættet for mere MTB kørsel denne dag.
Resten af flokken tog på vandresti-eventyr. Vi kørte på noget superteknisk spor, som vi var ret overbeviste om førte os i den rigtige retning mod Hahnenklee, - det gjorde det så bare ikke...
Da vi havde pejlet os ind på den rigtige retning, besluttede vi os for at tage nogle km. på landevej og herefter finde et spor hjemad. Undervejs blev vi kørt ind af en gruppe "fimser" (læs; racercykler), dem fulgtes vi lidt med og småsnakkede. Da vi ramte den første stigning sammen med dem, gik vi (læs; fimserne) noget ned i kadence. Fanden tog ved Jan Dyrvig, og han sagde farvel og tak med et ryk. Ret hurtigt fulgte vi andre efter og lod fimser være fimser.
Kort tid efter kom vi til en nedkørsel hvor der vist blev sat adskillige hastighedsrekorder.
Vi fandt kort tid efter ind på et spor (heldigt for Kenny som var blevet singletrack hungrende) som førte os hjem mod Hahnenklee, og Henriks pasta og kødsovs.

Hvad blev der i grunden sagt inden vi kørte mod toppen af Brocken?
På toppen af Brocken,- med toppen af poppen

Lørdag d. 22-5-2010

Dagens første tur udgik fra Hahnenklee hvor vi skulle igennem Schulenberg, Clausthal-Zellerfeld og hjem over Bocksberg. Vejret var atter dejligt og humøret helt i top. Turen forløb uden problemer og vi returnerede i Hahnenklee omkring frokosttid. Michael havde proklameret at han VILLE have pizza til frokost så vi fandt et sted hvor vi både kunne få pizza, schnitzler (og ja, Feuerstein). Kromutter, i øvrigt klædt helt i (stramt) grønt outfit, så omsætningsrekord og dollartegn i øjnene, så vi fik anvist vores helt egen plads, samt GRATIS Feuerstein til dessert.
Efter frokost kørte vi mod Clausthal-Zellerfeld, på en rute som af en eller anden mærkelig grund altid bringer dramatik med sig, også denne gang....
For 2 år siden brækkede Claes kravebenet på denne rute, så det skulle vi selvfølgelig ud at "mindes". Undervejs røg Kim på røv og albuer, da han skulle op over en sten. Heldigvis slap han med lidt asfalteksem på ballen, for det kunne godt have gået rigtig galt.
Længere fremme på sporet kom vi ind på noget temmelig teknisk singletrack, hvor der til højre var frit fald ned, så koncentrationen var høj. Da vi var kommet igennem det tekniske stykke samlede vi sammen for at følges videre. Martin kom imidlertidig ikke ud af skoven, så vi ventede og ventede. Efter et stykke tid kunne vi se ham komme kørende i et noget overkommeligt tempo. Det viste sig at han; Martin "Bufas" Mahler, var tiltet udover kanten, landet i nogle træer længere nede, for derefter at få cyklen lige i hovedet.
Han var ualmindelig heldig med at kunne nøjes med skrammer over øjet og på benene, og Kennys Falckkasse blev efterfølgende hentet frem fra gemmerne. Martin slap dog for "nålen" selvom Kenny var opsat på at stikke i ham.
Resten af dagens tur forløb uden problemer.

Schierker Feuerstein, - en fremragende bitter. God mod alt, bare ikke mod dyr.

Søndag d. 23-5-2010

Udgangspunktet var byen Osterode hvorfra vi skulle køre 2 ruter. Første rute var ud mod Hanskühnenburg som ligger i over 700 mtr.s højde. Da vi ramte opkørslen blev der givet gas og kørt væddeløb mod toppen, som lå 5,5 km. længere fremme. Michael brillierede med først at tage billeder af alle på den første del af opkørslen inden han selv kørte op og kom først. Anders havde også fart i Rivetten og kom op lige efter Michael.
Da alle var samlet på toppen besluttede vi os for at improvisere, således at nedkørslen fra toppen og ned mod Riefensbeek forgik på en, for os, ukendt vandrerute. Nu kom "Bamsefars" Epic rigtig til sin ret da den blev svunget ned over sten og rødder i en uhyggelig fart og ufattelig god stil. Undervejs nåede bamsefar så også lige at bruge alle 3 livliner på en gang, da han i en brøkdel af et sekund fik hoppet over en ca. 1 mtr. dyb og 1,5 mtr. bred grøft. Man tør ikke tænke på hvad der var sket på en hardtail i den situation. Heldigvis klarede han situationen, det er dog mere end man kan sige om rammen og dæmperne som vist lige gik på pension da han landede. Epic´en (hvil i fred) var dog ikke mere medtaget end at den kørte resten af dagen. Frokosten blev indtaget i Osterode, hvor værterne på byens hyggeligste restaurant serverede turens lækreste schnitzler.
Godt mætte startede vi næste tur med at køre stort set lige op i himlen på et forbandet asfaltstykke, men så var vi igang.
Denne gang skulle vi ud gennem en lang dal for at køre over Bornsberg mod Buntenbock og retur langs Sösestausee tilbage mod Osterode.

Aftenen forinden var der blevet talt om at vi da liiiige skulle prøve at nå 2000 højdemeter på sidstedagen, og da GPS´en viste at vi manglede lidt, var vi en håndfuld som besluttede at cykle hjem fra Osterode, mens resten ville smide cyklerne i bilen og køre hjem for at lave mad. Inden vi kunne cykle hjemad skulle vi dog lige skubbe Martins bil igang, som var tappet for strøm.
Halvdelen af ruten var det samme som vi lige havde kørt, men det gjorde ikke noget for det var en flot tur, med en god lang stigning og fint  singletrack undervejs.
På vejen hjemad blev der kørt lidt landevejskørsel og der blev gået til makronerne. Kennys ben blev bedre og bedre efterhånden som vi nærmede os Hahnenklee og dette års afslutning på Harzenturen. Tilbage i Hahnenklee viste km.tælleren 104 og højdemåleren nåede lige på den anden side af 2000, så vi var ret tilfredse med situationen da depoterne blev fyldt op med drikkevarer på P-Pladsen tilbage ved lejlighederne.

Hanskühnenburg i høj sol.
Fra venstre; Brian, Claes, Morten, Henrik (siddende) , Kenny, Klaus (siddende), Michael, Anders, Jan, Kim og Martin.
Mandag d. 24-5-2010

Efter morgenmad og oprydning var vi klar til at forlade Hahnenklee kl. ca. 8.30.  Den militære præcision spillede atter ind, idet at det begyndte at regne da vi kørte fra P-pladsen ved lejlighederne. Det kan man da kalde for god timing.

Det var en super tur, hvor ALT klappede perfekt.
Man kan leve længe på sådan en tur og mon ikke der bliver en gentagelse i 2011, "yeah white"...

Se alle billederne i rå og uredigeret udgave fra årets tur
her

Mange, mange tak til:

Mediedarlingen, Jan Dyrvig
Bjergkongen, Michael Arndt
Sputnikken, Anders Clemmensen
Bamsefar, Klaus Michlenborg
Kim "baller af stål" Thomhav
Claes "jeg er også gået over til Prince, igen" Bruun
Kenny "Der junger Mann" Bülow
Henrik "kokken" Skovgaard
Brian "lægmusklen" Holm
Martin "jeg har kun cykler i hovedet" Mahler

/Morten

Bo godt i Harzen
- med prisgaranti

På Hotels.com kan du finde en masse gode steder at bo, når du skal til Harzen med din mountainbike.
Vælger du en af byerne nedenfor, kommer du til nogle af de bedste MTB områder i Harzen...

Hoteller i Hahnenklee
Hoteller i Braunlage
Hoteller i Altenau
Hoteller i Bad Harzburg
Hoteller i Schierke
Hoteller i Sankt Andreasberg

Skal du køre MTB i Harzen?
Skal du på mountainbike i Harzen?
Få mere information her...

Harzen tips & links

Træningslejr 2014
Træningslejr 2015
Træningslejr 2016

Klik her for at få dit eget GoMINIsite