På MTB i Harzen - 2011

Cykelbassernes Harzen-tur 2011 foregik fra onsdag d. 18. maj – søndag d. 22. maj.

Onsdag
2011-udgaven af Cykelbassernes årlige Harzen-tur foregik i år med udgangspunkt fra byen Hohegeiss, som er beliggende i den sydøstlige del af Harzen. Her skulle vi, 15 mand + 16 cykler, indkvarteres på Hotel Panoramic, som er et ”charmerende” bygningsværk bestående af 2 enorme betonklodser, omgivet af de velkendte idylliske Harzen-bjerge. Området var nyt for os, så det var spændende at starte på bar bund og se om vi kunne finde nogle lækre spor i lokalområdet.

På dette års tur havde vi en håndfuld Harzen-debutanter med, som vi i bedste Cykelbasse-stil havde prøvet at forberede på de strabadser som ventede i højderne.
I lighed med de tidligere ture, var vi også i år forberedt med kortsæt og planlagte ruter, men ak og ve, kortsæt på papir er bare ikke i orden, når man kan trække GPS-spor ned, -direkte oppe fra himlen.
Webmaster, og kortholder, måtte sande at navigering er langt federe når man ikke bruger foldekort. (til gengæld er der altid strøm på et foldekort :-)

Efter at være ankommet til Hohegeiss hen ad eftermiddagen, var det tid for at blive krudtet af, og få tjekket området, så vi røg ud på en rute som var ca. 30 km. lang og godt 700 hm. Ruten førte os rundt på nogle forholdsvis kedelige brede skovveje, men området var kuperet nok til at lave spredning på gruppen når der blev kørt ræs på bakkerne. Traditionen tro, kørte vi lidt forkert på vej hjem mod hotellet og den ventende aftenbuffet.

Onsdag nat vågnede Martin, da han havde det rigtig skidt. Efter lidt telefonkonsultation med sundhedskyndige personer og indtagelse af smertedæmpende medicin, gik alle på værelse 268 til ro igen.

Torsdag
Planen for dagen var følge en lang rute på ca. 55 km. og 1700 hm. Martin havde klarmeldt sig til dagens tur da han følte sig i bedring, så vi var alle i fint humør.
Turen startede med en god lang nedkørsel, hvor debutant-Brian væltede og lavede en pæn lang flænge i sit knæ. Kenny var straks over Brian, som blev forbundet efter alle kunstens regler så blødningen kunne stoppes.
Efter yderligere nogle kilometers kørsel fik Martin det dårligt igen og valgte herefter at køre tilbage mod hotellet i selskab med Claes.
Resten af gruppen fortsatte den planlagte rute yderligere en del kilometer.
Da vi ramte en bjergtop nordøst for søen Oderstausee, forlod vi den planlagte rute og begav os off-road, på en temmelig stejl og temmelig teknisk nedkørsel. Vi kom alle ned i god behold, men med forskellig stil!

Maverne var på dette tidspunkt begyndt at knurre, så nu skulle der findes et Gasthaus, spørgsmålet var bare hvor?

- En punktering, og ca. en time senere fandt vi en restaurant i byen Bad Lauterberg. Vejret var stadigvæk rigtig godt, så værterne var vist glade for at kunne placere vores gruppe af lettere svedige og beskidte mountainbikere udenfor.
Mens vi spiste kom vi i kontakt med Martin, som kunne fortælle at han var blevet indlagt i byen Nordhausen, efter at han havde søgt læge da han kom tilbage på hotellet. I samråd med de tyske læger besluttede Martin at han ville lade sig indlægge i Danmark, så øvelsen bestod herefter i at få ham fragtet til Danmark.
Løsningen blev at Martins kone og søster kørte mod Harzen i en lånt bil, mens Henrik og jeg kørte Martin (i hans bil) mod Danmark. Inden denne øvelse kunne praktiseres skulle vi lige cykle hjem fra Bad Lauterberg til hotellet i Hohegeiss først.

Da frokosten var fortæret gik det hjemad og opad. De fyldte maver og de kolde ben gjorde det til et hårdt arbejde at starte hjemturen, da vi skulle køre ca. 400 hm. - nærmest i et stræk fra starten.
2011-Turens eneste regnbyge faldt i øvrigt på denne tur.

Det obligatoriske billede på toppen af Bloksbjerg
Fra venstre; Bamsefar, Kim, Kenny, Kasper (siddende) Claes, Brian, Lennert, Anders, Morten (siddende) Bo, Brian Holm, Jesper (siddende) Henrik og Michael.

Fredag
Man tager ikke til Harzen med sin mountainbike uden en go´ omgang Brocken Attack, så fredag var dagen hvor Bloksbjerg skulle besejres. Størstedelen af os cyklede over Braunlage og videre ud til Torfhaus, for at mødes med dem som ville køre i bil til mødestedet. Da alle var køreklar, kørte vi det sidste stykke vej om mod Scharfenstein af den velkendte rute rundt om Eckerstausee. På denne tur fik vi i øvrigt selskab af et par danske gutter, som vi tilfældigt møde på P-Pladsen ved Torfhaus.

I modsætning til de foregående år, kørte vi ikke eén samlet start mod toppen af Brocken denne gang, så der var god spredning på gruppen hele vejen op til toppen. Raketten Kasper og den altid stærkt kørende Michael, vist stor styrke på opkørslen og nåede først op til toppen.
Mens vi holdt dansker-træf på toppen (vi mødte en stor gruppe fra MTB Kolding og Varde Cykelklub) kørte Michael lige ned ad Brocken igen, for at hente de sårede og frafaldne Brocken Attack´ere op og støtte dem moralsk.

Nedkørslen til Schierke, hvor vi skulle spise frokost, foregik de første kilometer på asfalt og herefter på singletrack med klipper og rødder. Et rigtig fedt og teknisk stykke.

Efter frokosten delte vi os op. Den ene gruppe ville direkte hjem mod hotellet, mens den anden ville have nogle flere kilometer og højdemeter i benene.
Gruppen, som ikke havde fået nok, fortsatte fra bunden af Schierke og op mod toppen af Wurmberg, på en superteknisk og supersjov opkørsel. Inden vi nåede toppen ramte vi en udfordrende stigning på 29%, med løst underlag.
Fra toppen af Wurmberg fandt vi en rigtig fed nedkørsel (ca. 4 km. rent singletrack) som vi besluttede at ville køre igen dagen efter. Nedkørslen fra Wurmberg kostede i øvrigt debutant-Brian endnu et såret knæ og en flækket hjelm, efter nærkontakt med et drop undervejs.

Ustyrlige Bamsefar på 29´er...(det er det som de unge vil ha´)
Lørdag
Da morgenmaden var indtaget, mødtes vi på P-Pladsen foran hotellet for at gøre cyklerne klar. Jespers cykel stod for den største operation da en 7-speed kassette jo som bekendt ”bare ikke er i orden”, når man kører med 9-speed normalt. Heldigvis var der en venlig sjæl i gruppen, som kunne låne Jesper en ny kassette så han også kunne deltage i dagens tur som gik til Braunlage.

Brian Holm førte gruppen an på vej ud af Hohegeiss mod Braunlage da han kendte nogle smutveje fra dagen før. Benene var fra morgenstunden lidt tunge efter gårsdagens lange og hårde ridt over Brocken, så Kenny kørt op til fronten for at uddele velmenende skideballer, da vi fik sat et lidt for højt tempo. Efter den kærkomne tempotilpasning ramte vi P-pladsen ved svævebanen op til Wurmberg. Debutant-Brian skulle lige power-shoppe en ny hjelm efter gårsdagens faceplant, så nu havde han en hjelm til hovedet og en trofæ-hjelm til sadlen!
Herefter kørte vi Wurmberg op og ned, 2 gange. Kasper og Anders nåede 2 ½ gang op og ned, da de kom væk fra gruppen ved første opkørsel. Michael nåede at køre op og ned, jeg ved ikke hvor mange gange, da han altid var først oppe og derefter kørte ned og hentede de sidste med op.

Frokosten blev indtaget i Braunlage by mens eftermiddagens slagplan blev lagt.
Efter frokosten kørte Bamsefar og Debutant-Brian tilbage mod hotellet, mens Claes valgte en rute hjemad på egen hånd.
Resten af gruppen kørte op over Wurmberg nok engang. På toppen af Wurmberg blev vi enige om at endnu et besøg på Brocken var sagen, så vi kørte ned mod Schierke for at køre af den lange og knap så stejle vej mod toppen af Brocken. Undervejs hoppede Lennert af og kørte hjemad på egen hånd.
Da vi skulle ned fra Brocken fandt vi et teknisk vandrespor som førte os en spændende og udfordrende vej retur ned til Schierke. Undervejs var Bo lige nede at ligge, med en bøjet bagskifter som resultat. Bagskifteren blev snakket til rette og turen gik hjem mod hotellet. Dagen bød på ca. 80 km. og ca. 2.150 hm.

Søndag formiddag blev de sidste biler pakket og vi begav os på vej hjemover.

Tak til alle deltagere for endnu en rigtig god tur til Harzen.
Sidst, men ikke mindst skal der også lyde en stor hilsen og GOD BEDRING til Martin, som måtte afbryde turen for at tage hjem til Danmark for at bekæmpe pludselig opstået sygdom.

Bo godt i Harzen
- med prisgaranti

På Hotels.com kan du finde en masse gode steder at bo, når du skal til Harzen med din mountainbike.
Vælger du en af byerne nedenfor, kommer du til nogle af de bedste MTB områder i Harzen...

Hoteller i Hahnenklee

Træningslejr 2014
Træningslejr 2015
Træningslejr 2016

Skal du køre MTB i Harzen?
Skal du på mountainbike i Harzen?
Få mere information her...

Harzen tips & links

Klik her for at få dit eget GoMINIsite