Harzen 2012

Det blev til endnu en toplækker Harzentur i Cykelbasseregi, da vores 16 mand store MTB delegation slog lejr i Braunlage i perioden fra torsdag d. 24. maj til mandag d. 28. maj.

Flere af deltagerne har efterhånden været afsted en del gange, på disse ”balsam for sjælen ture” så det er altid spændende om de forrige års ture kan overgås i oplevelser og helhed, og for dette års tur kan vi vist roligt sige: TJEK!

Lad os tage turen helt fra sin begyndelse, torsdag morgen…
Som sædvanligt var der aftalt mødested på rastepladsen ved den nye Lillebæltsbro. Mødetidspunktet var 8.30, og da alle var ankommet blev der sparket dæk, fortalt løgnere og spist en hurtig morgenkomplet bestående af rundstykker og kaffe.
Kort tid efter fortsatte den 4 biler store karavane sydover.
Motorvejsunderholdningen begyndte allerede på dette tidlige tidspunkt, da Anders´ VW Transporter have besluttet at give slip på sin forrude, med det resultat at der var monteret ganske betydelige mængder tape rundt om ruden. Udfordringen (og underholdningen) bestod i at tapen ikke bandt særligt godt, og derfor måtte Bamsefar med jævne mellemrum have armen ud af vinduet for at eftermontere tapen…det var go´ spass at kigge på alt i mens den sydjyske motorvej blev ædt, i øvrigt i forrygende sommervejr.

Efterhånden som de kørte kilometer blev flere og flere, holdt vi frokost kort efter Hamborg. Bülows sandwichservice i skikkelse af Mona & Kenny, havde smurt kylling & bacon flutes i store mængder, og maden var populær. Efter en tiltrængt tissepause gik det videre herfra….i ca. 10 minutter, hvorefter Martins nyservicerede Passat bidrog med underholdningen ved at udstøde et lille instrumentalt ”DING”.
”DINGET” betød at bilen mistede motorkraft, så vi trissede med 60 i timen i nødsporet, mens Martins blodtryk lige kom på overarbejde.
Martin fik kontakt med hans bilpusher, og efter en hurtig rådslagning og bemærkelsesværdig service over telefonen gik turen atter sydpå. ”DINGET” forsvandt når bilen blev stoppet og startet…stoppet og startet…..og pludselig blev Martin helt omgængelig igen.

Da klokken var ca. 15.30 ramte vi vores base, det lille og meget hyggelige; Hotel Schau ins Land, i Braunlage.
Hotellet, som nærmest er et pensionat, lå på toppen af en stejl vej. Beliggenheden var helt perfekt, idet at vi kun skulle trille på cyklen for at komme ned i selve Braunlage by. Omvendt var det knap så fedt når vi skulle hjem efter en lang dag på sporene.

Hotelfatter stod allerede klar ved vores ankomst, og på nærmest ingen tid fik vi anvist vores værelser, og aftalt spisetidspunkter for de resterende dage. Indenfor 45 minutter sad vi på vores cykler, klar til en tur op på Wurmberg. Jo, økokøerne var tilbage på græs...
Det blev til 2 ture op og ned, og med de mange spor som er på bjerget, er det hårdt nok til at alle kan blive udfordret på hver sit niveau.

Fredag
Som noget nyt havde vi i år valgt at leje en lokalkendt MTB guide i 2 dage. Guiden havde lovet at vise os rundt på alle de gode og ”hemmelige spor”. Hjemmefra havde vi lavet en aftale med guiden som skulle vise os rundt i Braunlage-området fredag, og i Ilsenburg-området om lørdagen.

På førstedagen kom guiden (Tino) fredag formiddag og hentede os på hotellet i Braunlage. Med sig havde han sin Bergamont fully-cykel, - en endda meget stor GPS og masser af godt vejr. Efter en kort introduktion, hvor vi blandt andet skrev under på at vi ikke ville, eller kunne lægge sag an mod ham, hvis der skete noget med materiel eller korpus, førte guiden os op over Wurmberg og ned af et superfedt singletrack mod byen Schierke.
Det vil være alt for omfattende at beskrive sporene som vi kørte på, men hurtigt var der i vores gruppe enighed om at han var alle pengene værd. Ja enkelte tilbød ligefrem forskellige former for partnerskab...
Guiden formåede at vise os udfordrende spor og spektakulære udsigter, samtidig med at han med sin ro og sit overblik holdt sammen på gruppen, så alle fik noget ud af turen. Der var også tid til at skyde nogle fede billeder undervejs.
Tino tog også billeder og filmede vores gruppe, i øvrigt nogle gang samtidig med at han selv kørte nedad - rimelig overskudagtigt.
Frokosten blev indtaget i byen Drei Annen Hohne, hvor vi også mødte en gruppe MTB´ere fra MCV.
Efter frokosten fortsatte vi ud mod Brocken og atter ned mod Schierke, hvor Tino også lige viste os nogle flere lækre spor som vi aldrig havde fundet hvis vi selv skulle finde vej.
Torsdagen blev afsluttet med 2 ture helt til toppen af Wurmberg.

Kommunikationen med Tino forløb forholdsvis nemt da vi benyttede os af tysk og engelsk, blandet i en stor gebrokken pærevælling. Derudover fandt vi ud af at når Tino sagde ”Good luck” inden en nedkørsel…- ja så var den meget teknisk, og hvis han sagde ”Have fun” - så var den ikke så svær…

Lørdag
Tino havde planlagt en rute med udgangspunkt i byen Torfhaus, så vi måtte lige cykle en times tid ud til mødestedet. Vi ankom en lille smule for sent til mødestedet pga. en punktering og Tino var ikke at se da vi kom frem. Der gik yderligere nogle minutter, stadigvæk ingen Tino at se. Men pludselig kom han drønende i hans lille karakteristiske postbil, og så kom vi ellers på lækkert singletrack forbi Eckerstausee.
Martin var lige nede og bodycrashe undervejs, så hvis nogen har hørt et stort uidentificeret brøl kl. ca. 10.40 lørdag d. 26. maj ligger forklaringen sandsynligvis her. Turen gik over over dæmningen og så af, et for os, helt nyt spor mod Ilsenburg.
Inden vi ankom til Ilsenburg havde vi en 2–delt nedkørsel, hvor både Claes og Lennert måtte overgive sig til underlaget. Begge styrtene var heldigvis uden nogle alvorlige skader.
Den sidste del af nedkørslen mod Ilsenburg, står i min erindring som en af de fedeste nedkørsler jeg har kørt i Harzen til dato. Ca. 250 højdemeter ned af et lækkert singletrack med masser af sving og udfordringer….SUPER.
Efter en flot tur langs floden Ilse, begav vi os atter opad for at ramme et spisested som lå midt ude ”in the middle of fuc…  …….”.
Jeg tror at størstedelen af os på det tidspunkt havde set frem til den traditionelle monsterschnitzel til frokost, men som et af de eneste steder i Harzen kunne vi ikke få schnitzel her. Til gengæld have den menuansvarlige bestemt at stort set alle retterne skulle indeholde en eller anden form for bratwurst.
På et tidspunkt da næsten alle cykelbasser havde spurgt kromutter om man kunne få schnitzel, var hun ved at blive en anelse stram i betrækket, for nu måtte de dumme danskere da forstå det…Kein schnitzel!

Middagen blev overstået, og et nyt hold danske MTB´ere dukkede frem fra skoven, da Roskilde MTB ankom til endnu et ”pølsegilde” på kroen.
Michael og Bamsefar havde fået tudekiks* til dessert, så de søgte efter Braunlage, mens vi andre stadigvæk fulgte efter Tino, som en trofast hundehvalp.

Bedst som Brautwursten havde lagt sig til rette på bunden af mavesækken, fandt Tino lige en ”Good Luck” nedkørsel, og så gik det ellers ned igen.
Da vi passerede tilbage over Eckerstausee-dæmningen sagde vi farvel til flere fra gruppen, som var ved at være mærkede.

Vi andre fortsatte efter Tino, som lige havde et par lækre trumfer mere i ærmet. En af trumferne var blandt andet at ende i Bad Harzburg, efter at have kørt nogle superfede switchbacks på vejen derned.
Bad Harzburg ligger væsentligt lavere end vores mødested i Torfhaus, så vi nappede også lige en mega stejl klatretur inden at vi kunne hilse af med Tino.

Turen hjem mod Braunlage blev bedre end håbet, da det lykkedes os at finde et helt nyt spor.

*Bamsefar var skadet og Michael tog med ham hjem som oppasser…

Søndag
Ingen Harzentur uden et Brocken Attack...
- søndagen skulle bruges på at bestige Brocken på den eneste rigtig måde - op ad den stejle og modbydelige betonvej.
Harzen debutanterne var blevet behørigt advaret om stigningsprocenterne hjemmefra, - vejret var spitzenklasse, - vores nye cykeltøj til fællesfoto på toppen var med – så jo, forberedelserne var helt i top.
I modsætning til sidste år var der i år fællesstart fra bunden. Kenny Storsponsor holdt inden starten en tale, som ikke var særlig lang eller særlig rørende, men det lykkedes heldigvis at komme af sted til sidst.
Storfavoritten til den nyindstiftede Brocken Mester pokal, Kasper, lagde ud i et uuuuuuhyggeligt tempo, og ingen nåede i nærheden af ham, så han kunne ganske fortjent kåres som dette års vinder.
Onde (og tungere) tunger truede efterfølgende med at næste års Brocken Attack skal køres med diverse handicaps for den lettere del af gruppen…lad os nu se til den tid.

Efter de obligatoriske fællesbilleder på toppen, og en skideballe af en Brocken Ranger for at have betrådt græsset, besluttede vi at køre ned til Schierke for at spise frokost på vores stamsted. Af en eller anden grund, højst sandsynligt pinsen, var der 1 milliard mennesker på vej op ad Brocken da vi skulle ned, så nedkørslen foregik mere stille end normalt.
Efter frokosten tog vi en af vores gamle klatreture tilbage mod Wurmberg, og størstedelen af gruppen var ved at være trætte og møre.
Vel ankommet på toppen af Wurmberg kørte vi direkte i bund, for at restituere med weissbier og lignende på et kombineret spisested / værtshus.

Da vores gruppe var blevet behørigt tanket op, begav vi os de ca. 500 mtr. hjem mod basen.
Vores hotelfatter, som jo var en venlig sjæl, havde sponseret en hel kasse dunkelbier til os som vi kunne drikke mens vi ordnede vores cykler.
Den sidste aften med kliken i Harzen, var superhyggelig. Der blev hygget med både weiss- og dunkelbier og Kasper blev hyldet som den fortjente vinder af Brocken Mester pokalen.
Desværre var Fiskeren, aka Kongen af Højfyn, blevet ramt af sygdom i løbet af søndagen, så han holdt fornuftigt nok lav profil.

Flugten fra Braunlage
Forvirringen var mere end almindeligt stor, da Martin pludselig kl. ca. 03.00 tidlig mandag morgen, stod inde på Henriks og mit hotelværelse og proklamerede at: ”nu kører vi hjem…”…øhh hjem?....nu…?
Som en konsekvens af Fiskerens sygdom, blev den ene af bilerne nødt til at køre hjem i nattens mulm og mørke, med afgang ca. kl. 04.00 fra Braunlage, da han, Fiskeren, ønskede at komme hjem til den danske lægevagt, for at komme i behandling.

Efter ca. 4 ½ times kørsel var vi tilbage i DK, og Fisker blev dumpet ved Lægevagten i Middelfart.

Opsummering…
Først en STOR TAK til ALLE for en lækker-lækker tur. Alle var klar og motiverede for at gøre Harzen 2012 til en af de bedste ture vi har haft.
Hotellet lå rigtig godt placeret, og vi havde stort set det hele for os selv. Maden på hotellet kan der ikke skrives specielt meget om, andet end at der kunne godt have været mere og fantasien lidt større. Men alle fik vist alligevel hvad de havde brug for…
Hotelfatter og personale var rigtig flinke og hjælpsomme.
Guiden kan anbefales på det kraftigste. Med en guide får man altså set mange spor, som vi ellers aldrig selv vil have mulighed for at finde. Så ham må vi hellere få fingrene i til næste år igen.
Og når vi nu skriver om næste år, - så sæt X i kalenderen samme tidspunkt som i år.

Pinse 2013 = Harzen 2013.

Se mere her

Bo godt i Harzen
- med prisgaranti

På Hotels.com kan du finde en masse gode steder at bo, når du skal til Harzen med din mountainbike.
Vælger du en af byerne nedenfor, kommer du til nogle af de bedste MTB områder i Harzen...

Hoteller i Hahnenklee
Hoteller i Braunlage
Hoteller i Altenau
Hoteller i Bad Harzburg
Hoteller i Schierke
Hoteller i Sankt Andreasberg

Skal du køre MTB i Harzen?
Skal du på mountainbike i Harzen?
Få mere information her...

Harzen tips & links

Træningslejr 2015
Træningslejr 2016

Cykelbassernes YouTube kanal
Se Cykelbassernes film her...

Kalender

1 måned
3 måneder
Alle
Klik her for at få dit eget GoMINIsite