Harzen 2013

På mountainbike i Harzen 2013...

En rekordstor delegation af mountainbikere, set med Cykelbasseøjne, var i pinseweekenden i Braunlage på den årlige trænings-, oplevelses- og lyv-alt-hvad-du-kan tur.
Den korte version er at det var en super tur!

Den lidt længere version følger herunder...

Årets tur startede allerede næsten inden vi var hjemme fra 2012 udgaven, da vor hotelfatter Sven, mailede os et lokkende tilbud om en tilbagevenden til Braunlage. Det blev accepteret og 2013
planlægningen kunne begynde.
Vi endte ud med at være 21 deltagere fra turens start, så det krævede lidt detailplanlægning at få kabalen til at gå op, hvad angik kørsel, cykel- og bagagetransport mm. da en af deltagerne ville
ankomme til hotellet fra Polen og 1 ville køre på motorcykel derned, og andre skulle tidligere hjem osv...
Ved hjælp af et koordineringsmøde (med dertil hørende Chili Con Carne) hos Henrik Skovgaard blev alle udfordringerne løst, en for en - ja, vi fik endda presset en ekstra deltager ind.
Kære kvinder; Mænd KAN multitaske...
Powershopping ved Padborg
Torsdag morgen begav basse-karavanen sig sydpå mod første stop, som var indkøb ved grænsen. Cykelbasser er åbenbart en slags sukker- og humlejunkier, for der blev powershoppet, cola,
weiss- og dunkelbier, mandler, müslibars, slik og chips som sjældent set. Faktisk blev der købt så meget at Kennys nyvaskede håndværkerdyt lå solidt på A7 resten af vejen mod Braunlage.

Frokosten blev indtaget stående på den sædvanlige rasteplads syd for Hamborg. Herefter gik det non-stop til det tyske MTB mekka, hvor gensynsglæden på hotellet var stor.
Hotelfatter så noget betænkelig ud, da han så alle vores indkøbte drikkevarer, og han fik fyret et par spydige kommentarer af, samtidig med at han kørte vores drikkevarer på plads i kælderen - service ud over alle grænser.

Økokøer grassat på Wurmberg
Efter ca. 25 minutter var "økokøerne" omklædt, og singletracks´ne på Wurmberg skulle "køres midt over". Enkelte syntes at Wurmberg var så dejlig en oplevelse, at der blev kørt HELT op, både 2, 3 og sågar 4 gange.
På dette års Harzentur var der mange nye ansigter med, og alle tog imod de Wurmberg´ske udfordringer med stort smil og overskud. Efter 2-3 timers sjov på Wurmberg mødtes alle på hotellet til aftenens 3-retters menu, heriblandt Dr.Oetker überraschungen...
På turné med Roland
Sådan ser det ud når basserne har det godt...
Brocken Attack
Fredag blev alle basse-ure synkroniserede, så der kunne køres PRÆCIST fra Braunlage kl. 9.00, da vi havde en aftale om et Brocken Attack med en anden flok mountainbikere kl. 11.00 ved Scharfenstein.
Med bassisk præcision kørte vi fra hotellet kl. 9.07! og begav os mod Torfhaus, for at køre rundt om Eckerstausee og over dæmningen - en super-super flot tur.

Undervejs havde vi en del punkteringer som forsinkede os, så vi blev mere og mere pressede på tiden.
For at gøre tidspresset endnu værre, blev gruppen på et tidspunkt delt og vi blev væk fra hinanden. Da vi, 25 minutter forsinket, nåede frem til foden af Brocken, var vores MTB-dates allerede (og forståeligt nok) kørt opad mod toppen.

Efter ca. 10 minutters nervøsitets-sjattisseri, dæktrykstjekkeri og beklædningstjekkeri gik den samlede start mod toppen af Brocken. Kenny var inden starten i år degraderet til nedtæller, da sidste års tale stadigvæk sad dybt, og rørte folk....!!!!

Vores sputnik-favorit Kasper Lundegaard var selvfølgelig først på toppen, skarpt forfulgt af Jens Fisker som ramte formen i år. Herefter kom basserne op på toppen i spredte klumper, med vejtrækningslyde, som selv Brocken-lokomotivet må have misundt.

Frokosten skulle indtages - på det nu forhenværende stamsted - i Schierke. Kromutter syntes åbenbart at vi lignede nyrige russere, for hun valgte at justere prisen opad da vi skulle afregne for schnitzler og cola. Man kan gøre meget ved Cykelbasser, bare ikke pisse på dem, så da vi havde betalt skred vi - så kunne hun lære det.

Herefter delte vi os op og fortsatte op mod Schnarcherklippen og videre på et vandrespors-eventyr, som blandt andet førte os off-road langs Kalte Bode reservoiret.
På hjemturen crashede Brian Holm, med en punktering til følge, hvorefter hans nyindkøbte hjulsæt smed kassetten. Det skulle ikke blive det sidste som vi hørte til det nye hjulsæt...
Vi fik hjulsættet "på hjulene" igen og næsen blev sat mod Braunlage, tids nok til at vi nåede aftensmaden - med Dr-Oetker überraschungen...

Om aftenen blev Kasper genforenet med hans Brocken Meister pokal, som han ganske nonchelant, ja, nogle ville sige arrogant, havde efterladt i Braunlage sidste år, sikkert fordi han vidste at han ville genvinde den.
Søren Hedemann, 40 år
Hvad giver man til manden som har alt?
På tur i Tinoland
Sidste års guidede tur, sad dybt i ruteplanlæggerne, så nedkørslerne ved Ilsenburg skulle nyde gensynet af en flok kåde (og våde) basser.
Lørdagen var derfor dagen hvor vi vendte tilbage mod Ilsenburg.
Dagen startede køligt og klamt med lidt smusregn, men det var intet problem, for vejrudsigten havde jo lovet opklaring over middag. Desværre havde de tyske meterologer bare glemt at informere os om, at det åbenbart ikke var lørdag middag at opklaringen ville komme.

Nå, men turen mod Ilsenburg forløb faktisk OK, selvom regnen og kulden efterhånden havde kølet kroppen meget ned. Sidste års første nedkørsel var helt klart en fed oplevelse, men regnen havde gjort den rigtig glat og udfordrende, så den kunne ikke køres så stærkt som sidste år.
Lennert har åbenbart et eller andet kørende med nedkørslerne ved Ilsenburg, for i år havde han også lidt udfordringer med at ramme sporet...:-)

Da vi ankom til Ilsenburg var planen at vi ville spise frokost i byen, men efter at have vurderet situationen, blev vi enige om at ingen restatauranter ville have os indenfor, da vi var smurt ind i mudder og grus, fra top til tå.
Vi fortsatte derfor mod sidste års spisested, som vi huskede som tilpas snusket til, at vi nok ville blive lukket ind.
Ganske rigtigt, på spisestedet, som ligger på Hansi Hinterseers pløjemark i skoven, var de villige til at lukke os ind og score en bunke Euro.

Efter frokosten var det tid for gruppeopdeling. Nogle ville køre ned ad Tino´s "good luck" nedkørsel, mens andre ville den direkte og kortere vej hjem til Braunlage i varme og tørvejr.
Resultatet af eftermiddagens hjemkørsel fra Ilsenburg blev, at gruppen som ville køre den korte og direkte vej hjem, var den gruppe som kom sidst hjem!
Gutterne var på forunderligvis kørt over Brocken på vejen hjem, det er sgu sejt, specielt når man tænker på at der i denne gruppe var en del af "de nye"...

Behøver jeg nævne at gruppen som IKKE nåede på Brocken, blev mobbet ubønhørligt lørdag aften (og søndag morgen, søndag middag, søndag eftermiddag osv. osv.)...

Lørdag aften/søndag morgen tog vi afsked med trioen, Jens Fisker, Lars Birn og Martin Mahler, som vendte næsen hjemad hhv. på grund af aftaler i DK og Martin med en virus på lungerne, som satte en stopper for hans videre deltagelse.
Totalt overskudsagtigt
Tim venter på 9 sting  og Frau Ambulance venter på et blåt sygesikringsbevis, UPS...
On the rocks med Roland.
Søndag morgen skulle vi køre med en guide fra Braunlage. Guiden skulle vise os rundt, og vi havde på forhånd ønsket os at køre singletracks, under hensyntagen til "de nye".
Guiden, Roland, startede med at fortælle os at vi ikke skulle forvente at kunne køre singletrack hele tiden, og at vi nok også ville komme til at køre steder, hvor vi havde været før.
Så var forventningerne ligesom dæmpet en anelse på forhånd...

Herefter brillierede Roland med at føre os direkte ud på et spor som vi ALDRIG havde set, og efter 500 mtr. kørte vi et laaangt singletrack med masser af flow - den mand var bare genial og elsket allerede efter 15 minutter.

Vi kom forbi Hahnenkleer Klippe, som ingen af os tidligere havde set, ligesom Achtermanns Höhe blev besteget, også som en basse-nyhed.
På dette tidspunkt var dagens første problem-punktering allerede en realitet, og der skulle komme flere uheld...
På vejen mod Torfhaus var Henrik Skovgaard lige en udramatisk tur over styret, men flot så det ud da hans cykel hang fast i hans Camelbak med bunden i vejret - stort femtal herfra.

10 minutter efter var det Tims tur til at brilliere...
Kort før Torfhaus var Tim uopmærksom et øjeblik, styret ramte en gren og Tim blev kastet af cyklen og fortsatte ned i en vandingskanal, for akrobatisk at svinge sig op igen. Desværre ramt Tims skinneben mod kanten, og der kom en pæn stor flænge/åbning.
Kenny var straks over "patienten" som blev indbundet og plejet efter alle kunstens regler.
Vi fik nu Tim bugseret mod Torfhaus for at udtænke en plan over hvordan han kom til nærmeste læge/sygehus, som kunne sy skaden.

Roland fik skaffet en ambulance som afhentede vores uheldige helt, og nu skulle vi videre på tur med Roland. Roland havde stillet os en lang-lang nedkørsel med Altenau i udsigt, men først var det lige Brian Holms tur til at styrte og smadre hans nyindkøbte forhjul...
Heldigvis kom Brian ikke noget til, så han fortsatte turen på Tims cykel. Roland så nu en anelse urolig ud, og han måtte indrømme at han i sin tid som guide, aldrig havde set en gruppe været udsat for så mange uheld.
Roland fik på rekordtid improviseret en alternativ rute tilbage mod Schierke og Braunlage, det slap han rigtig, rigtig godt fra.
Resten af dagens guidede tur forløb uden store problemer, selvom en gruppe muskuløse typer på fimsecykel, synes at der blev kigget lidt vel meget efter en i deres gruppe. Heldigvis udviklede det sig ikke til et westernslagsmål.

Dagens tur sluttede som den startede, i høj solskin på hotellets "cosy corner", hvor Roland slog sig ned sammen med basserne og nød en velfortjent kølig schwarzbier. Som de gode turister vi jo er, lærte vi Roland nogle danske gloser - det var spass..

Spass var det også om aftenen hvor Michael Stahl, serverede vodka for teamet, og hvor hotellets skibamse dansede gangnam style med Kent Steffensen.

Som Shu-Bi-Dua synger; "alting har en ende"...således også dette års fremragende tur. Nogle (en enkelt) nød Harzen så meget at mandag formiddag også blev brugt på hotellet, længe efter at resten af basserne var kørt hjem.

Tak for en fantastisk tur drenge - der er genvalg til hele banden.

Pinsen falder for øvrigt sent i 2013 -tjek din kalender og få sat X nu!

See U...

Bo godt i Harzen
- med prisgaranti

På Hotels.com kan du finde en masse gode steder at bo, når du skal til Harzen med din mountainbike.
Vælger du en af byerne nedenfor, kommer du til nogle af de bedste MTB områder i Harzen...

Hoteller i Hahnenklee
Hoteller i Braunlage
Hoteller i Altenau
Hoteller i Bad Harzburg
Hoteller i Schierke
Hoteller i Sankt Andreasberg

Skal du køre MTB i Harzen?
Skal du på mountainbike i Harzen?
Få mere information her...

Harzen tips & links

Træningslejr 2015
Træningslejr 2016

Cykelbassernes YouTube kanal
Se Cykelbassernes film her...

Kalender

1 måned
3 måneder
Alle
Klik her for at få dit eget GoMINIsite